Komm'A Communicatie - Tekst en communicatie voor web en print

8 tips voor opt-in e-mailbestanden

Vanaf 1 oktober 2009 geldt de nieuwe wetgeving voor zakelijke e-mailmarketing. Dat betekent dat u extra na moet denken over uw e-mailbestand. Wie mag u nog mailen? De basis van de nieuwe wet is dat uw ontvanger zichzelf actief heeft aangemeld voor uw nieuwsbrief, oftewel een opt-in heeft gedaan. Bestaande klanten mag u overigens zonder
opt-in mailen, omdat zij een relatie met u zijn aangegaan.

Extern of intern opt-in maibestand?

Natuurlijk zijn er nog steeds externe partijen waar u
e-mailadressen kunt kopen. Dan is het belangrijk dat u zeker weet dat het om een opt-in bestand gaat en dat u de waarde van de database inschat voor uw eigen doel. Maar voordat u extern gaat zoeken, is het zeker zinvol - en waarschijnlijk effectiever en goedkoper - om eerst binnen uw eigen organisatie op zoek te gaan naar opt-in e-mailadressen.

8 tips om zelf uw opt-in e-mailbestand te verrijken

  1. Gebruik uw website en zorg ervoor dat bezoekers zich op verschillende webpagina's kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief. Surfers komen op alle pagina's binnen. Dus waarom alleen een inschrijfmogelijkheid op de nieuwsbriefpagina of bij uw contactformulier?
  2. Maak een link naar de inschrijfpagina in uw standaard e-mailhandtekening in Outlook. Een gratis referentie, die ook nog vaak wordt doorgestuurd.
  3. Geef bij aanvragen via internet de mogelijkheid in te schrijven op de nieuwsbrief. Aanvragers hebben al interesse en willen eerder op de hoogte blijven met een e-mailnieuwsbrief.
  4. Zoek samenwerking met partners voor het versturen van e-mailnieuwsbrieven. Zo gebruikt u elkaars opt-in
    e-mailbestanden en bereikt u meer mensen.
  5. Beloon inschrijvers op de e-mailnieuwsbrief en geef iets weg. Bijvoorbeeld waardevolle informatie (een whitepaper), waar de ontvanger direct iets aan heeft.
  6. Vraag bij contactmomenten van alle medewerkers uit uw bedrijf actief om e-mailadressen voor het nieuwsbriefbestand. Zet een interne campagne op. Stuur toezeggers direct een e-mail, waarmee zij zich online kunnen registreren.
  7. Promoot de nieuwsbrief op seminars, beurzen, workshops, netwerkbijeeenkomsten, kortom overal waar u relaties tegenkomt.
  8. Breng de nieuwsbrief onder de aandacht bij offline mailmomenten, zoals direct-mailacties, offertes, uitnodigingen voor evenementen, facturen, etc.

Meer tips voor opt-in e-mailadressen?

Zien is geloven. Zorg daarom altijd voor interessante content voor uw doelgroep en zet de nieuwsbrief ook online. De ontvanger ziet meteen wat hij of zij krijgt. Verder is het belangrijk dat de e-mailnieuwsbrief regelmatig verschijnt en dat abonnees zich altijd eenvoudig kunnen uitschrijven.

Met deze tips kunt u direct aan de slag om een waardevol
opt-in e-mailbestand op te bouwen. En heeft u hulp nodig bij het schrijven of opzetten van uw e-mailnieuwsbrieven?
En e-mail naar Komm'A is genoeg!

Lees meer over de nieuwe regels voor e-mailmarketing na oktober 2009.

Reageren op deze tips?

Meer taal- en schrijftips

EngelsNederlandsNieuwsbriefWebtekstDirect mailTekstadviesE-mailnieuwsbriefFolderTekstschrijverTekst-checkTestimonialBrochureWebcommunicatie

Werk van Komm'A