De kracht van een testimonial of klantcase

Een testimonial, klantverhaal, referentie, casestudy of hoe je het wilt noemen. Daar trek je toekomstige klanten mee over de streep. Maar alleen als het een ‘echt’ verhaal is. Realistisch en zonder stroop.

 

Een ijzersterk communicatiemiddel

Een testimonial is een aanbeveling van een tevreden klant. Een positief verhaal, dus, over een product, dienst of ander onderdeel van jouw bedrijf of organisatie. In een testimonial ben je niet zelf aan het woord, maar vertelt je klant waarom hij of zij tevreden is. En juist dat, die menselijke touch, maakt een testimonial tot een ijzersterk communicatiemiddel.

 

De kracht van het testimonial – inhoud

Waarom een testimonial?
10 tips voor een professioneel testimonial
Testimonial of case-study?
Zelf een testimonial schrijven of uitbesteden?
Voorbeelden van testimonials

 

Waarom een testimonial?

De kracht van een goed testimonial is dat het geen opgetuigd verkoopverhaal is, maar de oprechte mening van je klant. Er zijn verschillende redenen om testimonials te gebruiken in je communicatiemix. Een goed testimonial:

  • overtuigt: je klant treedt op als jouw ambassadeur. Dat trekt mensen eerder over de streep, dan wanneer je zelf je positieve kanten gaat belichten.
  • is herkenbaar: een testimonial zorgt voor herkenning bij anderen in dezelfde doelgroep. “Als zij dat probleem zo hebben opgelost, zal dat bij ons ook vast zo werken.”
  • is geloofwaardig: de klant is oprecht over zijn of haar ervaringen en dat zorgt voor een positieve uitwerking.
  • stelt ‘de mens’ centraal: een product of dienst krijgt een gezicht en blijft niet langer abstract. Mensen kopen nu eenmaal liever van mensen, ook in zakelijke toepassingen.

 

10 tips voor een professioneel testimonial

  1. Vertel wie je klant is met volledige naam, toenaam en functie. Ook waar hij of zij werkt. Dit draagt bij aan de geloofwaardigheid van het verhaal.
  2. Vraag altijd toestemming voor publicatie. Geef aan dat je het testimonial – of delen eruit – op verschillende manieren wilt gebruiken (referentie, website, social media, nieuwsbrief, flyer, etc.).
  3. Ga altijd in op specifieke voordelen van het product of de dienst. Hoe concreter, hoe beter. Wat overtuigt jou meer? “De nieuwe software is perfect!” of “De nieuwe software werkt perfect. Wijzigingen komen nu automatisch in ons systeem en dat scheelt twee uur invoerwerk per week!”
  4. Zorg ervoor dat het testimonial een oprechte mening is. Ga eventuele problemen die misschien speelden niet uit de weg, maar vertel hoe ze zijn opgelost. Dat geeft vertrouwen.
  5. Gebruik verzorgde spreektaal in citaten. In een testimonial gaat het erom dat een klant zelf vertelt wat hij of zij vindt. Dat is meestal niet in volzinnen met moeilijke, lange woorden, maar in duidelijke, directe taal. Let op de leesbaarheid en het taalgebruik: schrijf zoals je praat.
  6. Zorg voor herkenbaarheid bij jouw doelgroep. Testimonials zijn vooral relevant en overtuigend voor anderen als zij zich erin herkennen. Een IT-manager neemt eerder iets aan van een andere IT-manager; een leraar van een andere leraar.
  7. Gebruik kaders voor bijvoorbeeld achtergrondinformatie over het product of de dienst, voor informatie over de organisatie van de klant, een stappenplan, etc. Zo trek je de lezer sneller het verhaal in. Een tip voor de opmaak van pdf’s en gedrukte media dus.
  8. Gebruik foto’s als dat kan en schrijf er een pakkend bijschrift bij. Het fotobijschrift moet de lezer aanzetten tot verder lezen.
  9. Zorg voor een aansprekende titel en een prikkelend citaat in de introductie van het testimonial.
  10. Voor testimonials op websites: geef een korte samenvatting of interessant citaat op de webpagina. Maak het volledige testimonial beschikbaar op een aparte webpagina (denk aan SEO) en/of als pdf.

 

Testimonial of case-study?

Een testimonial of een case-study. Twee termen met ongeveer dezelfde lading. Toch is er een verschil.

Een testimonial is een positief verhaal waarin een klant zijn of haar tevredenheid toont over een product of dienst. Er is meer ruimte voor meningen.

Een case-study heeft ook een positieve toon, maar is neutraler. Het gaat hier vooral om probleem, oplossing en resultaten. Bovendien komen specificaties, feiten en cijfers aan bod.

 

In de volksmond blijken deze benamingen door elkaar te worden gebruikt, met dezelfde betekenis: een referentieverhaal bij een klant. Andere benamingen zijn: klantcase, klantverhaal, referentie.

 

Zelf een testimonial schrijven of uitbesteden?

De 10 tips voor testimonials bieden je een prima houvast om zelf aan de slag te gaan. Maar je kunt ook bij mij aankloppen om je testimonial te schrijven. Wat kun je verwachten?

  • Schrijven en redigeren van testimonials en case studies;
  • Teksten in het Nederlands en Engels;
  • Op basis van interviews met je klant;
  • Een objectieve benadering als ‘relatieve buitenstaander’;
  • Professionaliteit, korte doorlooptijd, reëel tarief;
  • Als extra: heel vaak nuttige feedback vanuit het interview.

 

Voorbeelden testimonials door Komm’A

Benieuwd naar wat voorbeelden van testimonials die Komm’A heeft geschreven? Kijk maar eens bij Ibuildings, Facilitor of Focus Feedback.

 

 

Terug naar Handig en leuk